Întrebări și răspunsuri

Malpraxisul este o eroare profesională în actul medical sau medico-farmaceutic generatoare de prejudicii pentru pacient.

Pot săvârși malpraxis:

  • Medicul, farmacistul, asistentul medical, moașa;
  • Unitățile medicale (spitale, ambulatorii de specialitate, cabinete medicale etc.);
  • Producătorii de echipamente și dispozitive medicale;
  • Producătorii de medicamente;
  • Producătorii de materiale sanitare.

Pot solicita răspunderea civilă pentru malpraxis medical nu doar pacientul, ci și apropiații acestuia care au fost prejudiciați.

Pentru pacient și apropiații săi malpraxisul poate însemna o suferință adesea uriașă (ce trebuie reparată) sau cheltuieli materiale uneori semnificative (care trebuie acoperite).

Pentru personalul medical, unitățile sanitare și producătorii de medicamente și dispozitive sanitare, malpraxisul poate genera prejudicii indirecte destul de importante.

Nici unii nici alții nu doresc malpraxisul, și totuși el se întâmplă.

Este nevoie de avocat în procesul de malpraxis. Dacă acesta este și specializat în acest domeniu, cu atât mai bine.

Aceste litigii sunt complexe atât procedural cât și substanțial. Este greu să-ți aperi interesele fără asistență judiciară.

Trebuie asimilată legislația specială aferentă domeniului medical, legislație vastă și derogatorie.

Sunt imperative cunoașterea jurisprudenței și a doctrinei în domeniu.

Este necesară înțelegerea practicii medicale din specialitatea în care este acuzat malpraxisul.

Sunt administrate documente medicale care trebuie cunoscute și înțelese.

Pe parcursul procesului este necesară gestionarea expertizei medicale care, de obicei, trebuie clarificată, completată sau corectată.

Terminologiile juridice și medicale trebuie să fie nu doar bine înțelese ci și eficient folosite.

Este evident, însă, că nimeni nu poate fi obligat să fie reprezentat de avocat, chiar și în aceste cauze.

  • Mă interesez în legătură cu studiile avocatului în domeniul malpraxisului;
  • Verific experiența avocatului în acest domeniu;
  • Solicit referințe despre avocatul respectiv;
  • Am o discuție preliminară cu avocatul și aflu opinia sa cu privire la cauză;
  • Discut eventualele onorarii percepute de avocat.

Pentru pacienți există două situații în care recomandăm contactarea unui avocat pentru malpraxis:

  1. Când apar consecințe nefericite și în mod neașteptat în urma acordării asistenței medicale (de la infecții nozocomiale până la deces);
  2. Când sunt nemulțumiți de asistența oferită de personalul medical.

Nu orice deznodământ nefericit sau orice încălcare a obligațiilor profesionale medicale reprezintă malpraxis. Totuși, este imposibilă existența malpraxisului fără existența faptei ilicite și a prejudiciului.  Avocatul va putea indica dacă se impun demersuri procesuale pentru malpraxis medical sau nu.

Personalul medical, unitățile sanitare sau furnizorii de echipamente și materiale sanitare, dispozitive medicale sau substanțe farmaceutice se vor adresa unui avocat în măsura în care sunt acuzate de malpraxis. Evident, în cazul acestora se impune consultanță pentru prevenirea apariției malpraxisului.

Se impune o contactare urgentă a avocatului în condițiile existenței unor termene procedurale în care părțile trebuie să se încadreze, precum și a necesității administrării unui probatoriu.

În general, rezultatul unui proces nu poate fi garantat. La fel se întâmplă și în malpraxisul medical, un proces complex, de altfel. Procesul poate fi privit ca o luptă. Nicio luptă nu are un învingător prestabilit.

Putem estima dacă există șanse de reușită a unui proces și cât de mari sunt acestea. Dacă există șanse de succes și clientul va dori să lupte pentru drepturile sale, va avea în noi cei mai buni susținători.

Nu ne angajăm în cauze în care nu există șanse de izbândă.

Cabinetul este dedicat dreptului sănătății în general și a malpraxisului medical în special. Orice persoană interesată de consultanță, asistență sau reprezentare juridică în această arie poate beneficia de serviciile cabinetului.

Clienții noștri sunt atât pacienții (sau rude ale acestora), cât și  cadrele medicale sau unitățile sanitare. Suntem orientați către rezolvarea problemelor juridice, nu către personalizarea lor.

Fiecare caz ajuns la noi este unic și îl tratăm ca atare.

Asigurăm servicii juridice pe întreg cuprinsul României, indiferent că este vorba despre consultanță, asistență sau reprezentare juridică.

Ne este indiferent dacă clientul este din Galați sau din Timișoara, din București sau Arad, atât timp cât problemele cu care acesta se confruntă sunt supuse legislației române.

Onorariul se individualizează pentru fiecare caz în parte. Există o legislație pe care o respectăm cu privire la stabilirea onorariilor.

Pe de o parte trebuie avut în vedere că procesele de malpraxis sunt, în general, complexe, că se pot întinde pe o durată semnificativă de timp și că pot avea ca obiect reparații în cuantumuri semnificative. Onorariul trebuie să acopere efortul unui astfel de proces.

Pe de altă parte suntem fermi susținători ai accesului la justiție și la asistență judiciară de specialitate pentru orice persoană, indiferent de veniturile sale.

În plus, considerăm că onorariul trebuie să fie ultimul lucru care să preocupe o persoană înainte de a contacta avocatul într-un caz de malpraxis.